To content
Research Assistant

Dennis Schmid (M.Sc.)


Work Details

  • Gesamtsystemanalyse der Sektorenkopplung – Volkswirtschaftliche Bewertung der Energieinfrastruktur und -erzeugung für eine Kopplung der Sektoren Strom, Wärme und Verkehr (Green VEgaS)
  • FlexPlan – Advanced methodology and tools taking advantage of storage and FLEXibility in transmission and distribution grid PLANning
  • Designetz (https://www.designetz.de/)
  • Leistungszentrum DYNAFLEX II – Dynamische, adaptive und flexible Prozesse und Technologien für die Energie- und rohstoffwende
  • Supporting lecture Informationssysteme der Netzbetriebsführung in winter semester 2020/21
  • Supporting G1-Messtechnik-Praktikumsversuche in summer semester 2020
  • Supporting E3T-Praktikumsversuche in summer semester 2020
  • Supporting lecture Informationssysteme der Netzbetriebsführung in winter semester 2019/20
  • Supporting BEET-Praktikumsversuche in summer semester 2019
  • Supporting BEET-Praktikumsversuche in summer semester 2018
  • O. Kraft, D. Schmid and C. Rehtanz, ”Development of an Automated Grid Expansion Algorithm with Flexibility Consideration in Interlinked High Voltage Grids”, 2021 IEEE PES Innovative Smart Grid Technologies Europe (ISGT-Europe), Espoo, Finland, October 2021
  • K. Pacco, A. Fehler, D. Schmid, C. Rehtanz, A. Moser: Einsatz netzdienlicher Flexibilität zur Vermeidung konventionellen Netzausbaus auf Verteilnetzebene, IEWT 2021, 12. Internationale Energiewirtschaftstagung, Wien, September 2021
  • S. Dalhues, Y. Zhou et. al.: Research and Practice of Flexibility in Distribution Systems: A Review, CSEE Journal of Power and Energy Systems, Vol. 5, No. 3, September 2019
  • F. Erlemeyer, B. Lüers, D. Schmid, C. Rehtanz, S. Lehnhoff: Simulation Setup for Live Testing of Future Distribution Grid Flexibility, CIRED 2019, 25th International Conference on Electricity Distribution, Madrid, Juni 2019
  • A. Fehler, D. vom Stein, D. Schmid, C. Rehtanz, A. Moser: Dezentrale Flexibilitätsbewirtschaftung – markt-, netz- und systemdienlicher Einsatz, IEWT 2019, 11. Internationale Energiewirtschaftstagung, Wien, Februar 2019
  • A. Brüggemann, F. Erlemeyer, D. Schmid, B. Lüers, T. Noll, C. Rehtanz: DESIGNETZ: Flexibilität in der Energiewelt 2035, et 12/2018

Bachelor Theses

  • A. Gausemeier, Analyse regulatorischer und normativer Randbedingungen zur Grenzwertbestimmung für Netzplanung und -betrieb, 2021 – with Fabian Erlemeyer and Džanan Sarajlić
  • M. Mitulla, Entwicklung und Anwendung einer Methodik zur Bestimmung erforderlicher Marktpreise zur Deckung von Flexibilitätsbereitstellungen in regionalen Energiemärkten, 2021 – with Oliver Kraft and Lukas Maaß
  • V. Bung, Analyse möglicher Entwicklungspfade verschiedener Technologien hinsichtlich des Flexibilitätspotentials im Energiesystem, 2020 – with Lukas Maaß
  • H. Bozkurt, Entwicklung einer Methodik zur Optimierung von Wartungs- und Instandhaltungszeiträumen in elektrischen Energieversorgungsnetzen, 2020 – with Džanan Sarajlić
  • S. Stehr, Entwicklung und Implementierung einer Methodik zur Analyse des Residuallastverhaltens von Niederspannungsnetzen mit Methoden des maschinellen Lernens, 2020 – with Florian Rewald
  • T. Kalembasi, Definition und Beschreibung von Kennzahlen zur Kategorisierung elektrischer Netze, 2020 – gemeinsam mit Džanan Sarajlić
  • S. Stepcenkov, Implementierung und Bewertung künstlicher neuronaler Netze zur (n-1)-Ausfallrechnung in elektrischen Energieversorgungsnetzen, 2019 – with Džanan Sarajlić

Master Theses

  • K. Borse, Conceptual design and development of a methodology for pattern recognition in the grid frequency using machine-learning methods, 2021 – with Christoph Strunck
  • E. Kuznetsova, Entwicklung und Implementierung einer messdatenbasierten Methodik zur Modellierung von Verbraucherverhalten in Verteilnetzen, 2021 – with Džanan Sarajlić
  • J. Spinneken, Technisch-wirtschaftliche Betrachtung einer Spannungsumstellung im Mittelspannungsnetz zur Behebung von Netzengpässen, 2021 – with Lukas Maaß
  • O. Kraft, Entwicklung und Implementierung einer Methodik zum automatisierten Netzausbau in vermaschten elektrischen Energieversorgungsnetzen, 2020
  • S. Gerard, Automated Flexibility Coordination in Smart Grids Based on Neural Networks, 2020 – with Marcel Klaes
  • L. Maaß, Entwicklung einer Methodik zur Bestimmung des aggregierten Flexibilitätspotenzials dezentraler Flexibilitätsoptionen, 2020 – with Fabian Erlemeyer
  • M. Samoyski, Untersuchung der Anwendbarkeit von Distributed Ledger Technologies zur Ausgestaltung eines dezentralen und sich selbstorganisierenden Energiesystems, 2019 – with Marcel Klaes
  • F. Röhricht, Analyse und probabilistische Modellierung von Sonderverbrauchskunden zur Verbesserung der Netzausbauplanung, 2018 – with Fabian Erlemeyer

Seminars

  • Analyse und Bewertung des Einsatzpotentials von künstlicher Intelligenz und maschinellem Lernen in der Planung und dem Betrieb elektrischer Verteilnetze, 2018 – with Zita Hagemann

Project Groups

  • Implementierung und Analyse eines Optimierungsverfahrens zur investitionskostenminimalen Netzverstärkung in vermaschten Netzen auf Grundlage von Zeitreihen, 2020

Location & approach

The campus of TU Dort­mund University is located close to interstate junction Dort­mund West, where the Sauerlandlinie A 45 (Frankfurt-Dort­mund) crosses the Ruhrschnellweg B 1 / A 40. The best interstate exit to take from A 45 is "Dort­mund-Eichlinghofen" (closer to Campus Süd), and from B 1 / A 40 "Dort­mund-Dorstfeld" (closer to Campus Nord). Signs for the uni­ver­si­ty are located at both exits. Also, there is a new exit before you pass over the B 1-bridge leading into Dort­mund.

To get from Campus Nord to Campus Süd by car, there is the connection via Vogelpothsweg/Baroper Straße. We recommend you leave your car on one of the parking lots at Campus Nord and use the H-Bahn (suspended monorail system), which conveniently connects the two campuses.

TU Dort­mund University has its own train station ("Dort­mund Uni­ver­si­tät"). From there, suburban trains (S-Bahn) leave for Dort­mund main station ("Dort­mund Hauptbahnhof") and Düsseldorf main station via the "Düsseldorf Airport Train Station" (take S-Bahn number 1, which leaves every 20 or 30 minutes). The uni­ver­si­ty is easily reached from Bochum, Essen, Mülheim an der Ruhr and Duisburg.

You can also take the bus or subway train from Dort­mund city to the uni­ver­si­ty: From Dort­mund main station, you can take any train bound for the Station "Stadtgarten", usually lines U41, U45, U 47 and U49. At "Stadtgarten" you switch trains and get on line U42 towards "Hombruch". Look out for the Station "An der Palmweide". From the bus stop just across the road, busses bound for TU Dort­mund University leave every ten minutes (445, 447 and 462). Another option is to take the subway routes U41, U45, U47 and U49 from Dort­mund main station to the stop "Dort­mund Kampstraße". From there, take U43 or U44 to the stop "Dort­mund Wittener Straße". Switch to bus line 447 and get off at "Dort­mund Uni­ver­si­tät S".

The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dort­mund Airport (DTM) to Dort­mund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dort­mund Central Station, you can continue to the uni­ver­si­ty campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of in­ter­na­tio­nal flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the uni­ver­si­ty station.

The H-Bahn is one of the hallmarks of TU Dort­mund University. There are two stations on Campus Nord. One ("Dort­mund Uni­ver­si­tät S") is directly located at the suburban train stop, which connects the uni­ver­si­ty directly with the city of Dort­mund and the rest of the Ruhr Area. Also from this station, there are connections to the "Technologiepark" and (via Campus Süd) Eichlinghofen. The other station is located at the dining hall at Campus Nord and offers a direct connection to Campus Süd every five minutes.

The facilities of TU Dort­mund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the uni­ver­si­ty are located in the adjacent "Technologiepark".

Site Map of TU Dort­mund University (Second Page in English)