To content
Research Assistant

Dr.-Ing. Dominik Hilbrich


Work Details

  • Innovative test methods for protection and control systems in smart grids
  • Real time simulation of power systems in distribution level
  • Application oriented testing of protection and control systems using real time simulations
  • i-Autonomous - Standardisierung und Integration modular-automer Automatisierungskomponenten in neuartige, intelligente Ortsnetzstationen
  • i-Automate - Modular konfigurier- und prüfbare Automatisierungsarchitektur für zukünftige aktive elektrische Energienetze
  • i-Protect - Intelligente Schutz- und Leittechnik für elektrische Energienetze basierend auf zukünftigen IKT- und Automatisierungsarchitekturen
  • EOSG - Energieflussoptimierung im Smart Grid mittels intelligenter Netzkomponenten
  • ULN - Universelles Lastflussmanagement in der Niederspannung
  • Bayer Kooperation

Finished Projects

  • i-Protect - Intelligente Schutz- und Leittechnik für elektrische Energienetze basierend auf zukünftigen IKT- und Automatisierungsarchitekturen
  • COMPASS - Coordinated Measurements for Proactive and Secure Power Supply
  • Funktionale Sicherheit von Netzschutzgeräten auf Basis offener Architekturen
  • Supporting lecture „Einführung in die Elektrische Energietechnik (E3T)“ in summer semester 2014
  • Supporting lecture „Einführung in die Elektrische Energietechnik (E3T)“ in summer semester 2015
  • Guest lecture in „Smart Grids“ on protection and control systems in summer semester 2019 & 2020
  • Supporting excercises BENT 01, 10 and 11 from 2015-2019
  • Lab leader of the protection and control systems laboratory since 2015

2017

D. Hilbrich, C. Rehtanz: Advanced Application-Oriented Testing for Protection Systems, ETG Congress 2017: The Energiewende - Blueprints for the new energy age, Bonn, 28.-29.09.2017
S. Li, D. Hilbrich, A. Bonetti, J.-N. Paquin: Evolution to model-based testing of protection systems and the publication of the IEC 60255-121 standard, PAC World 2017, Wrocław, Polen, 26.-29.06.2017
A. Spina, R. Palaniappan, D. Hilbrich, U. Häger, C. RehtanzImplementation of a DPFC in RTS and comparison between CHIL simulation and real-world testing, 12th IEEE PES PowerTech Conference, Manchester, UK, 18.6.-22.6.2017

2016

D. Hilbrich, C. Bertram, C. Rehtanz: Concept for Automated Real-Time Application Testing of Power System Protection, Real-Time International End User Conference, München, 07.-08.06.2016
D. Hilbrich, B. Bauernschmitt, B. M. Keune, C. Rehtanz, S. Lehnhoff: Design of a Hybrid Platform for Online Application Testing with IEC 61970, 13th International Conference on Developments in Power System Protection, Edinburgh, Schottland, 07.-10.03.2016
B. Bauernschmitt, D. Hilbrich, B. M. Keune, C. Rehtanz: Application of IEC 61850-6 and IEC 61970 Data Models for Automated Protection Test Specification, 13th International Conference on Developments in Power System Protection, Edinburgh, Schottland, 07.-10.03.2016
R. Palaniappan, F. Richter, B. Bauernschmitt, D. Hilbrich, C. Rehtanz: Implementation and Validation of Decentralized Smart Grid Functions using Distributed Measurement Acquisition Devices, 6th IEEE International Conference on Power Systems, Neu-Delhi, Indien, 04.-06.03.201
D. Hilbrich, B. Bauernschmitt, C. Rehtanz: Entwicklung eines hybriden Prüfsystems für anwendungsorientierte Prüfungen von Schutzsystemen, Posterbeitrag, 9. ETG-/FNN-Tutorial Schutz- und Leittechnik, Berlin, 23.-24.02.2016
B. Bauernschmitt, D. Hilbrich, C. RehtanzAnwendung von Datenmodellen gemäß IEC 61850-6 und IEC 61970 zur Spezifikation automatisierter Schutzprüfungen, Posterbeitrag, 9. ETG-/FNN-Tutorial Schutz- und Leittechnik, Berlin, 23.-24.02.2016
R. Palaniappan, F. Richter, B. Bauernschmitt, D. HilbrichImplementation of decentralized Smart Grid functions using Distributed Measurement Acquisition Devices, Power and Energy Student Summit, Aachen, 19.-20.01.2016

2015

D. Hilbrich, B. M. Keune, C. Rehtanz: Projects & Experiences with Digital Real-Time Simulations for Protection and Control System Applications, Real-Time Regional End User Conference, Barcelona, Spain, 27.-28.05.2015
D. Hilbrich, B. M. Keune, C. Rehtanz: Development of a Hybrid Platform for Automated Type and Online Application Testing of Protection & Control Schemes, 5th International Conference on Modern Electric Power Systems, Wrocław, Polen, 06.-09.06.2015
B. Bauernschmitt, M. Kaliwoda, B. M. Keune, D. Hilbrich, C. Rehtanz: An integral Engineering Process for centralised Protection & Control Systems according to IEC 61850-6, 5th International Conference on Modern Electric Power Systems, Wrocław, Polen, 06.-09.06.2015
B. M. Keune, D. Hilbrich, B. Bauernschmitt, M. Kaliwoda, C. RehtanzStationsautomatisierung – Herausforderungen im Smart Grid, VDE Vortragskarussell, Dortmund, 25.06.2015

2014

T. Noll, D. Hilbrich, U. Häger, M. Greve, J. Schwippe, C. Rehtanz: Investigation of load-frequency-control with increasing penetration of converter-based generators, 5th IEEE PES International Smart Grid Technologies Europe, Istanbul, Turkey, 12.-15.10.2014
Deutsche Energie-Agentur GmbH (dena), TU Dortmund - Institut für Energiesysteme, Energieeffizienz und Energiewirtschaftdena-Studie Systemdienstleistungen 2030. Voraussetzungen für eine sichere und zuverlässige Stromversorgung mit hohem Anteil erneuerbarer Energien, Berlin, 02/2014
D. Hilbrich, T. Noll, C. Rehtanz: Frequenzhaltung bei einer vorwiegend umrichterbasierten Energieerzeugung, Power and Energy Student Summit, Stuttgart, 22.-24.01.2014

Master Theses

  • V. Stabenau,  Prototypische Umsetzung einer automatisierten Objekterkennung von Mittelspannungsisolatoren mit Deep-Learning, Masterarbeit, 2021

  • N. Offermann, Analyse von Verfahren zur Fehlerrichtungserkennung an Freileitungen unter Nutzung eines elektrischen Feldsensors. Masterarbeit, 2019

  • S. Raczka, Entwicklung und Implementierung eines Regelungsalgorithmus zur netzdienlichen Integration von Elektromobilität. Masterarbeit, 2019

  • S. Vorholt, Konzeptionierung und Bewertung eines zukunftsorientierten Netzausbaus innerhalb eines Werkstromnetzes der Bayer AG. Masterarbeit, 2019

  • F. Kolls, Implementierung parallelisierter Schutzfunktionen auf einem Coprozessor innerhalb eines Hardwaresystems für kombinierte Schutz- und Automatisierungsfunktionen. Masterarbeit, 2019

  • S.F. Zaidi, Implementation and validation of an algorithm for co-ordinated execution of protection and smart grid functions using a real-time simulator. Masterarbeit, 2018

  • W. Shah, Development of an automation for the execution of application-oriented distance protection tests using real-time power network models. Masterarbeit, 2018

  • D. Löwenberg, Entwicklung eines dynamischen Lastmanagement-Konzepts für den Betrieb von E-Mobilitäts-Ladeinfrastruktur für individuelle Kundenanforderungen. Masterarbeit, 2018

  • A. Llumigusin, Validation of smart grid functions of an automation system using an analogue grid model. Masterarbeit, 2018

  • M. Bahakim, Implementierung und Validierung eines intelligenten Lernalgorithmus zur Anwendung in einem Spannungsregelalgorithmus. Masterarbeit, 2018

  • A. Hadi, Automated Type tests for protection devices according to IEC 60255: Dynamic performance, performance with harmonics and performance during off-nominal frequency. Masterarbeit, 2017

  • C. Bertram, Entwicklung eines IEC 61970-301 basierten Automatisierungskonzepts zur Erstellung von Netzmodellen für anwendungsorientierte Schutzprüfungen. Masterarbeit, 2016

  • S. Melles, Herausforderungen an die Schutzsysteme im Niederspannungs-Verteilnetz der Zukunft im Gebiet der Westnetz GmbH. Masterarbeit, 2016

  • A. Spina, Testing of DPFC controller by hardware in the loop simulation. Masterarbeit, 2016

  • R. Palaniappan, Implementation and validation of decentralized smart grid functions using distributed measurement acquisition devices. Masterarbeit, 2016

  • W. Arif, Implementation of an automated type test for distance protection devices according to IEC 60255-121. Masterarbeit, 2015

  • V. Vora, Implementation of an overcurrent protection on anAVR32μC and assessment on the functional safety. Masterarbeit,2015

Bachelor Theses

  • J. Krotzki, Untersuchung und Implementierung von Verfahren zur Netzreduktion zur Erhöhung der Beobachtbarkeit des Netzzustandes in Verteilnetzen. Bachelorarbeit, 2020

  • L. Splittgerber, Konzeptionierung und Bewertung einer regenerativ unterstützten Ladeinfrastruktur für E-Mobilität innerhalb eines Werkstromnetzes der Bayer AG. Bachelorarbeit, 2020

  • J.-N.Ceschlaw, Implementation and validation of a state estimation algorithm for the real-time simulator. Bachelorarbeit, 2017

  • A. Funke, Enhancement and Validation of a Voltage Regulation Algorithm for Measurement Devices with a Hardware-in-the-Loop Simulator. Bachelorarbeit, 2017

  • M. König, Modellierung eines dynamischen Referenznetzes zurechtzeitfähigen Simulation von Multiagentensystemen. Bachelorarbeit, 2017

  • L. Rohde, Erweiterung und Validierung eines Konfigurators zur automatischen Schutzgeräte-Konfiguration aus Datenmodellen gemäß IEC 61850-6. Bachelorarbeit, 2016

  • C. Schwing, Entwicklung eines Referenznetzes für anwendungsorientierte Schutzprüfungen unter Verwendung von IEC 61970. Bachelorarbeit, 2015

Project groups

  • i-Automate - Modular configurable and testable automation architecture for future active electrical power networks. Projektgruppe, 2020

  • Weiterentwicklung einer Forschungs- und Entwicklungsplattform für Netzschutzanwendungen. Projektgruppe, 2017

  • Entwurf einer Forschungs-und Entwicklungsplattform für Netzschutzanwendungen. Projektgruppe, 2015

Seminar

  • Analyse und Bewertung von Verfahren zur Netzzustandsidentifikation unter Berücksichtigung einer eingeschränkten Messtopologie. Seminar, 2020

  • Multicore functional safety. Seminar, 2015

Location & approach

The campus of TU Dort­mund University is located close to interstate junction Dort­mund West, where the Sauerlandlinie A 45 (Frankfurt-Dort­mund) crosses the Ruhrschnellweg B 1 / A 40. The best interstate exit to take from A 45 is "Dort­mund-Eichlinghofen" (closer to Campus Süd), and from B 1 / A 40 "Dort­mund-Dorstfeld" (closer to Campus Nord). Signs for the uni­ver­si­ty are located at both exits. Also, there is a new exit before you pass over the B 1-bridge leading into Dort­mund.

To get from Campus Nord to Campus Süd by car, there is the connection via Vogelpothsweg/Baroper Straße. We recommend you leave your car on one of the parking lots at Campus Nord and use the H-Bahn (suspended monorail system), which conveniently connects the two campuses.

TU Dort­mund University has its own train station ("Dort­mund Uni­ver­si­tät"). From there, suburban trains (S-Bahn) leave for Dort­mund main station ("Dort­mund Hauptbahnhof") and Düsseldorf main station via the "Düsseldorf Airport Train Station" (take S-Bahn number 1, which leaves every 20 or 30 minutes). The uni­ver­si­ty is easily reached from Bochum, Essen, Mülheim an der Ruhr and Duisburg.

You can also take the bus or subway train from Dort­mund city to the uni­ver­si­ty: From Dort­mund main station, you can take any train bound for the Station "Stadtgarten", usually lines U41, U45, U 47 and U49. At "Stadtgarten" you switch trains and get on line U42 towards "Hombruch". Look out for the Station "An der Palmweide". From the bus stop just across the road, busses bound for TU Dort­mund University leave every ten minutes (445, 447 and 462). Another option is to take the subway routes U41, U45, U47 and U49 from Dort­mund main station to the stop "Dort­mund Kampstraße". From there, take U43 or U44 to the stop "Dort­mund Wittener Straße". Switch to bus line 447 and get off at "Dort­mund Uni­ver­si­tät S".

The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dort­mund Airport (DTM) to Dort­mund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dort­mund Central Station, you can continue to the uni­ver­si­ty campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of in­ter­na­tio­nal flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the uni­ver­si­ty station.

The H-Bahn is one of the hallmarks of TU Dort­mund University. There are two stations on Campus Nord. One ("Dort­mund Uni­ver­si­tät S") is directly located at the suburban train stop, which connects the uni­ver­si­ty directly with the city of Dort­mund and the rest of the Ruhr Area. Also from this station, there are connections to the "Technologiepark" and (via Campus Süd) Eichlinghofen. The other station is located at the dining hall at Campus Nord and offers a direct connection to Campus Süd every five minutes.

The facilities of TU Dort­mund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the uni­ver­si­ty are located in the adjacent "Technologiepark".

Site Map of TU Dort­mund University (Second Page in English)